چه کنیم اگر : نتوانیم فایلی را حذف کنیم
 
((دنیای مجازی و تکنلوژی))
وبلاگ تخصصی کامپیوتر مــــاهنشـــــــان

چه کنیم اگر : نتوانیم فایلی را حذف کنیم 

حذف کردن چیزی از روی سیستم معمولاً یکی از ساده ترین کارهای کامپیوتری است اما تولید کنندگان نرم افزار (نظیر مایکروسافت) امکاناتی را به سیستم عامل خود اضافه کرده اند که کاربران قبل از حذف چیزی از روی سیستم دوباره به آن فکر کنند و پس از اطمینان آن را حذف نمایند اما مواقعی هم هست که کار ساده حذف چیزی می تواند دشوار شودعلت این امر می تواند گوناگون باشد اما همه این مشکلات در یک چیز مشترک هستند . آن ها می توانند در زمان نیاز بسیار دردسر ساز باشند .

وضعیت کاری 

حذف یک فایل معمولاً بسیار ساده است . برنامه ای که در حال کار با آن هستید ممکن است قبل از این که بخواهید یک فایل را حذف کنید پیغام هشداری به شما بدهد و از شما بخواهد حذف فایل را تائید کنید . وقتی تائید انجام شد کار صورت می گیرد .

نسخه های مختلف ویندوز از زمان انتشار ویندوز 95 به این طرف از ویِژگی Recycle bin برخوردار شده اند که آیکون آن به شکل یک سطل بر روی دسک تاپ قرار گرفته است . Recycle bin ، جایی است که در صورتی که شما به طور اشتباهی یک فایل را حذف کرده باشید یا بعد از حذف آن متوجه شوید به آن نیاز دارید فایل ها را درخود نگه می دارد فایل های ذخیره شده در این جا ممکن است برای مدتی در آن باقی بمانند که این امر به سایز Bin بستگی دارد (به طور پیش فرض ویندوز 10 درصد از فضای ظرفیت دیسک را به آن اختصاص می دهد ) .

اما مراقب باشید که Recycle Bin ، در بعضی از موارد وجود ندارد . به عنوان مثال ، اگر شما یک فایل ذخیره شده در یک درایو Thumb را حذف کنید . هیچ RecycleBin برای بازیابی آن وجود ندارد . این موضوع در مورد شبکهها نیز صادق است که معمولاً فاقد Recycle Bin هستند ومعمولاً فایل های ذخیره شده در یک شبکه به محض حذف شدن از بین می روند اما از آن جائی که معمولاً از درایوهای شبکه به طور مرتب نسخه پشتیبان تهیه می شود. ممکن است بتوان یک کپی از فایل حذف شده را از نسخه های پشتیبان بازیابی کرد

دوباره و دوباره سعی کنید 

ممکن است وقتی می خواهید یک فایل را حذف کنید پیغامی مبنی بر عدم امکان حذف آن دریافت کنید وقتی این چنین اتفاقی رخ داد ، اولین گام ، مشخص کردن این نکته است که آیا در حال حاضر ، فایل توسط یک برنامه درحال استفاده است . به عنوان مثال ، اگر شما بخواهید فایلی را که در برنامه Word باز است حذف کنید . به Word سوئیچ کنید و سپس آن فایل را در داخل Word ببندید . وقتی فایل را بستید ، باید بتوانید آن را بدون هیچ مشکلی حذف کنید .

در بعضی از موارد ویندوز XP برنامه ای که در حال استفاده از فایل است را به شما می گوید و کافی است آن فایل را در برنامه مورد نظر ببندید و سپس آن را حذف کنید . شما همچنین می توانید با استفاده از پسوند فایل ، برنامه ای که از فایل استفاده می کند را حدس بزنید به عنوان مثال ، اگر پسوند یک فایل ، PDF باشد . شما می دانید که این یک فایل Adobe Acrobat است که با استفاده از Adobe Acrobat یا Acrobat Reder خوانده می شود.

گاهی اوقات ، حتی بستن برنامه ای که درحال استفاده از فایل است نیز کافی نیست . این می تواند به واسطه این باشد که برنامه مورد نظر حتی با بستن فایل نیز اجازه حذف آن را نمی دهد . در برخی از موارد ممکن است یک برنامه بسته به نظر برسد (زیرا شما از آن خارج شده اید) اما هنوز هم در پس زمینه درحال اجرا باشد .

به عنوان مثال ، برخی از برنامه های کاربردی زمانی که شما از آن ها خارج می شوید کاملاً بسته نمی شوند و به اجرا در پس زمینه ادامه می دهند . این برنامه های کاربردی ممکن است به شکل یک آیکون کوچک بر روی System tray شما دیده شوند. اگر حدس می زنید مشکل تان این است کافی است محل آیکون برنامه را مشخص کنید برای اکثر برنامه ها ، کلیک راست بر روی آیکون System tray منوی کوچکی را ظاهر می کند که دارای فرمان Exit یا Close می باشد بر روی فرمان مناسب کلیک کنید تا برنامه کاملاً بسته شود.

اگر برنامه کاربردی مورد نظر که از فایلی که می خواهید آن را حذف کنید استفاده می کند بسته شده باشد و هیچ آیکونی در System Tray وجود نداشته باشد و شما هنوز هم نمی توانید فایل را حذف کنید . ممکن است با یک برنامه نامناسب روبه رو باشید که فایل را حتی بعد از خروج از برنامه در اختیار خود نگه می دارد . برای بستن این نوع از برنامه های دردسر ساز ، برای اجرای Windows task Manager دکمه های CTRL+ALT+DELETE را فشار دهید . بر روی سربرگ Proceses کلیک کنید و به لیست برنامه هایی که در حال حاضر بر روی سیستم شما در حال اجرا هستند نگاه کنید . متاسفانه ، محتوای این لیست معمولاً نام برنامه هایی را که دارای پسوند .exe یا.dll هستند نشان میدهد . بنابراین ممکن است درک این لیست کمی دشوار باشد . معمولاً نام فایل اجرایی یک برنامه کاربردی با نام خود برنامه کاربردی هماهنگ است . به عنوان مثال ، نام فایل اجرایی برنامه excel.exe . Excel می باشد . این لیست را اسکن کنید . فایل اجرایی برنامه کاربردی مورد نظر را پیدا کنید و برای بستن آن بر روی دکمه End Process کلیک کنید .

اگر نام فایل اجرایی برنامه کاربردی برای شما قابل درک نیست . پوشه ای را که در بردارنده فایل های برنامه کاربردی است بررسی کنید . برای انجام این کار بر روی Local Disk(c:) , My Computer دبل کلیک کنید . در این لیست پیمایش کنید تا زمانی که به پوشه ای که برنامه در آن قرار دارد برسید و سپس برای باز شدن ، بر روی آن کلیک کنید به دنبال فایل هایی باشید که با .exe تمام می شوند . یکی از این فایل ها ، فایل اجرایی برنامه کاربردی است که شما می توانید آن را با استفاده از سربرگ Processes در Task Manager ویندوز آن را ببندید . اگر همه این کارها با شکست مواجه شد ، عدم توانایی حذف یک فایل ممکن است نشان دهنده خراب شدن سیستم فایل باشد . این بدان معنا است که ناحیه ای از دیسک سخت که فایل در آن جا ذخیره شده است خراب شده است . این می تواند به واسطه مسائل نرم افزاری یا سخت افزاری باشد . به عنوان مثال ، اگر ناحیه ای از دیسک سخت شما به شکل فیزیکی خراب شده باشد . سیستم رفتاری عجیب از خود نشان می دهد . برای این که ویندوز را وادارید تا خطاهای سیستم را پیدا کرده و برطرف نماید . بر روی Start , All Programs , Accessories , System Tools و Disk Defragmenter کلیک کنید و بر روی دکمه Analyze کلیک کنید . ویندوز به دنبال خطاهای سیستم فایل می گردد و هر خطایی را که پیدا کند تصحیح می کند. حال دوباره سعی کنید تا فایل را حذف کنید .

گر هنوز هم نمی تواند فایل را حذف کنید . ممکن است خطاهایی جدی بر روی دیسک سخت شما ایجاد شده باشد این یک مشکل جدی است که باید به طور اساسی آن را برطرف کرد در اولین فرصت از فایل های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید .

مسائل مربوط به فایل ها ویدئویی

این امکان وجود دارد که شما در حالی که سعی می کنید فایلی با پسوند .AVI را حذف کنید با پیغام خطای Can't Delete The File Because It's In Use Access Denied or Windows مواجه شوید . این مشکل می تواند به دلیل این که ویندوز Thumbnail , XP هایی برای فایل های ویدئویی ایجاد می کند که اولین فریم از ویدئو را نشان می دهد ایجاد شده باشد . این کار باعث می شود تا کاربران به راحتی بتوانند بدون این که مجبور به باز کردن فایل باشند آن را مشاهده کنند . 

ویندوز برای فراهم نمودن امکان کارکرد خود فایلی به نام (Shmedia.dll)Shell Media Extension ایجاد می کند . این ویژگی معمولاًً به خوبی کارمی کند اما هر جایی که یک فایل ویدئویی خراب شده باشد یا با shmedia.dll کار نکند . سیستم ، فایل را قفل می کند و آن را آزاد نمی کند . حتی بعد از این که سیستم را reboot کنید .

برای حل این مشکل ، شما می توانید یکی از این دو کار را انجام دهید . ابتدا شما می توانید با کلیک بر روی Start , Run و تایپ cmd در جعبه متنی که ظاهر می شود یک خط فرمان را باز کنید . در خط فرمان ، Cd drive where file is stored:/folder where file is stored را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید . به عنوان مثال ، اگر فایل در پوشه ای به نام Video بر روی درایو C شما ذخیره شده است . باید CD C:/Video را تایپ کنید تا این پوشه باز شود . برای مشاهده لیستی از فایل هایی که در این پوشه نگهداری می شوند . dir را تایپ کنید و سپس Del file name را برای حذف فایل تایپ نمائید .

روش دوم ، نیاز به دست کاری رجیستری ویندوز دارد . برای انجان این کار ، بر روی Run , Start کلیک کنیدو سپس regedit را در جعبه متنی تایپ کنید . با استفاده از rRegistry Editor ، کلید زیر را مشخص و باز کنید :

HKEY – CLASSES-ROOT\systemFile Associations \.avi\shellex\PropertyHandler \87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E در ستون سمت راست بر روی این کلید کلیک کنید تا های لایت شود سپس بر روی آن کلیک راست کنید و گزینه Delete را ازمنویی که ظاهر می شود انتخاب کنید .

برای محافظت خودتان 

شما یک فایل را در یکی از پوشه های سیستم ویندوز خود حذف می کنید اما هر جا که پوشه ای را که دربردارنده فایل است باز کنید . فایل دوباره همان جا است چه خبر است ؟ برای جلوگیری از این که کاربران به طور اتفاقی فایل های مربوط به نصب ویندوز را حذف نکنند ، Windows2000\XP دارای یک ویژگی است که به طور پیش فرض ، فعال است و Windows File Protection نام دارد . اگر شما بخواهید فایلی را که در هر یک از پوشه های ویندوز قرار گرفته حذف کنید . امکان این وجود دارد که نتوانید این کار را انجام دهید مگر این که Windows File Protection را غیرفعال کنید و در حالی که غیرفعال کردن آن کار سرراستی می باشد ، نیاز به ویرایش یک فایل DLL با استفاده از یک ویرایش گر hexadecimal دارد .

اگر دلیل خوبی برای این کار ندارید آن را انجام ندهید . فقط کاربرانی که تخصص و آگاهی زیادی در زمینه کامپیوتر دارند باید این گزینه ویندوز را غیرفعال کنند و فایل های ذخیره شده در پوشه های سیستمی ویندوز را حذف کنند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, :: 19:14
عـلیرضافـــرضــی

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ((دنیای مجازی و تکنلوژی)) و آدرس city-computer.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 109
بازدید کل : 35858
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

اهنگ پرده